Sunday, September 5, 2010

ISIUKM Membantah Penyiaran Iklan TV3 Berunsur Pluralisme

Stesen Penyiaran Terkenal Malaysia, TV3 baru-baru ini telah menyiarkan satu iklan raya.Iklan tersebut disiarkan sempena sambutan perayaan Aidil Fitri yang bakal berlangsung tidak lama lagi. Namun begitu, Penyiaran iklan raya tersebut telah mendapat tentangan yang besar dari kebanyakkan rakyat Malaysia terutama bagi mereka yang beragama Islam oleh kerana intisari iklan tersebut terdapat unsur-unsur pluralisma agama.



Pluralisma agama adalah sebuah konsep pemikiran yang menganggap bahawa semua agama adalah sama atau serupa. Menurut pandangan islam, sikap menghargai dan toleransi kepada pemeluk agama lain adalah wajib untuk dijalankan. Namun begitu, ianyatidak bermaksud bahawa sema  agama adalah sama. Ia tidak membawa maksud, Tuhan yang agama Islam sembah itu sama seperti tuahan-tuhan dalam agama lain. Pemikiran seperti ini adalah merupakan satu ancaman yang besar dan boleh memesongkan aqidah umat Islam yang meyakini bahawa tiada tuhan yang layak disembah selain daripada Allah.


Tindakan anak syarikat Kumpulan media Prima itu dengan memaparkan simbolik agama dalam satu iklan jelas menunjukkan bahawa terdapat unsur-unsur pluralisme yang ingin diterapkan di dalam iklan tersebut. Sebagai contoh, pemaparan beca merah yang mampu terbang. Ini adalah simbolik bagi agama Kristian dalam menyambut hari krismas saban tahun. Selain itu, penggunaan bunga teratai juga merupakan antara simbolik bagi agama budha dalam sesuatu upacara ditambah pula dengan iklan yang dipromosikan untuk sambutan Aidil Fitri, ini jelas menunjukkan konsep pluralisma yang ingin diterapkan.
Ikatan studi Islam (ISIUKM) selaku pesatuan mahasiswa Islam induk di UKM membawa pendirian menentang penyiaran iklan tersebut kerana melihat bahawa iklan seumpama ini tidak sepatutnya disiarkan disebabkan ianya akan membuatkan anak-anak muda terutamanya kanak-kanak terikut-ikut dengan pembawaan iklan tersebut sejurus menyebabkan mereka menjadi syirik.
"Ini (penyiaran iklan) bukan satu perkara yang biasa, ini melibatkan aqidah yang menjadi asas kepada pegangan umat Islam. Sekiranya iklan ini terus disiarkan. Sekiranya baru-baru ini, kita memandang serius mengenai bukan Islam yang memasuki masjid, kenapa hal ini (penyiaran iklan) ini harus dipandang enteng. Iklan ini membabitkan persoalan akidah. Saya khuatir ianya akan menyesatkan menyesatkan masyarakat Malaysia khususnya kepada umat Islam." - ujar Mohd Nazri Mohd Tahir selaku presiden ISIUKM dan mahasiswa fakulti pengajian Islam


Selain daripada penyiaran unsur-unsur pluralisme, tindakan TV3 dalam menyiarkan gambar tulisan  arab terbalik di dalam buku tersebut seolah-olah menggambarkan tulisan Al-Quran terbalik. Ini jelas bertujuan untuk memberi penghinaan terhadap umat Islam. Sekiranya Tv3 tidak memaksudkan begitu, maka tindakan segera haruslah dilakukan dengan menghentikan penyiaran iklan tersebut.
Justeru, pihak ISIUKM berharap agar pihak yang terlibat, terutamanya stesen Penyiaran TV3 agar mengambil tindakan segera berhubung isu ini.Kami (ISIUKM) juga berharap agar pihak berkuasa, daripada pihak JAKIM, Kementerian Penerangan, mengambil tindakan tegas terhadap isu ini agar ianya tidak berulang di masa hadapan. Selain itu, ISIUKM menyeru seluruh rakyat Malaysia tidak kira dari agama mana, untuk kita sama-sama memberi bantahan terhadap penyiaran iklan ini demi menyelamatkan aqidah kita dari terpesong jauh dari tuntutan agama yang sebenar.
"Sekiranya pihak TV3 masih bertegas untuk menyiarkan iklan tersebut, maka kami di peringkat ISIUKM tidak akan teragak-agak untuk menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk boikot siaran TV3 sebagai tanda protes demi menyelamatkan aqidah umat Islam di Malaysia. " tegas Nazri

                 Video Iklan Raya TV3

No comments:

Post a Comment